جنجال موسیقی تیتراژ قسمت آخر سریال نون. خ 3/ نظر شهرام ناظری درباره آن/ ابراهیم تاتلیس هم خوانده است
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۱۹۱۴
شهرام ناظری ـ خواننده نام آشنای کشورمان ـ اظهارنظری را درباره موسیقی «نون خ ۳» و تیتراژ قسمت پایانی این سریال با قطعه «لیلُم لِیل» بیان کرد.
به گزارش ایسنا، در آخرین قسمت از سریال «نون خ ۳»، قطعه قدیمی «لیلم لیل» با موسیقی ترکیهای برای پخش انتخاب شد که از سوی برخی کارشناسان و رسانه ها با انتقاد همراه بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این قطعه کُردی که قدمتی دیرینه دارد، تاکنون بارها بازخوانی شده است و یکی از این بازخوانی ها در سال ۱۹۸۴ توسط ابراهیم تاتلیس ـ خواننده ترک که از مادری کُرد متولد شده ـ با عنوان «لیلیم لِی» در قالب آلبوم «ماوی» اتفاق افتاده و در سکانس پایانی فیلم مشهوری ترکیه ای به همین نام هم استفاده شده است.
از ناصر رزازی (به کردی: ناسر رهزازی) هم به عنوان نخستین خوانندگان این اثر یاد می شود اما تاریخ دقیقی از اجرای او از آهنگ «لیلُم لیل» به دست نیامد.
صادق آزمند ـ آهنگساز سریال «نون خ» ـ درباره شباهت موسیقی قطعه ای که در قالب این سریال پخش شد با نمونه ترکیه ای آن، به ایسنا توضیح داده است که «موسیقی قطعه «لیلم لیل» اصالتی کُردی دارد. ممکن است برخی پس از گوش دادن اثر در تیتراژ پایانی سریال، قطعه بازخوانی شده توسط ابراهیم تاتلیس (خواننده ترک) برایشان یادآوری شود، ولی این خواننده به دلیل کُرد بودنش چندتا از ملودیهای فولکلور کردی همانند «لیلم لیل» را به ترکی برده است.»
آزمند که در مقطعی در مسابقه صدای کشور ترکیه هم شرکت داشته است، در ادامه تاکید کرده است: «موسیقیهایی که در سریال «نون خ» استفاده کردم، موسیقی کردستان بود؛ به گونهای که مثلا کردهای خراسان را که کرمانج هستند را در نظر گرفتم ولی باید بدانیم که کردهای ترکیه نیز کرمانج هستند. به همین جهت سعی کردم سیری در موسیقی کردستان داشته باشم و تمامی لهجهها را در نظر بگیرم. البته «لیلُم لیل» سروده استاد بی بدیل و پر آوازه کُرد، «استاد هیمن موکریانی» است. در نتیجه موسیقی «لیلم لیل» را که در سریال شنیدیم به اصل خودش برگشت.»
خبرنگار ایسنا این موضوع را با شهرام ناظری، هنرمندی که خود اصالتی کُرد دارد و در کارنامه او در کنار موسیقی ایرانی آثار درخشان کُردی نیز دیده میشود، مطرح کرد.
ناظری به ایسنا اینگونه پاسخ داد: «به هر حال موسیقی کُردی همچون اقیانوسی بیانتهاست. مردم کُرد طی گذشت هزارهها و قرنها حافظ ارزشهای آئینی، فرهنگی و هنری از جمله رقص و موسیقی بودهاند. تنوع شگفتی در موسیقی کُردی وجود دارد. شاید دوستان انتظار داشتهاند، چون این سریال در داخل ایران تهیه شده بهتر بود که از موسیقی و هنرمندان داخل استفاده میشد یا حداقل در انتخاب قطعه موسیقی دقت و حساسیت بیشتری ابراز میشد.»
ایسنا پیشتر هم این مسئله را با هوشنگ جاوید مطرح کرده بود که او در پاسخ گفته بود: «اگر اکنون بخواهیم نسبت به این ماجرا حساس شویم خیلی دیر است. این اتفاق تقصیر اهمال کاری دستگاههای فرهنگی، به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد فرهنگی است که تنها از نظارت حرف میزنند ولی در عمل کاری نمیکنند. البته جوانان آهنگساز، مرزی برای فرهنگها و نوع ملودیها قائل نیستند و مرز کلیه جغرافیای کشورها و مناطق کُردزبان را در نظر میگیرند، در نتیجه از موسیقی کُردی مثلا ترکیه در کار خود بهره میگیرند. از طرفی نمیتوان به این اتفاق ایراد خاصی وارد کرد؛ چراکه ساختار استفاده شده دارای مشکل نیست و به مرور زمان به امری رایج بدل شده است.»
این کارشناس موسیقی در عین حال تاکید کرده بود: اگر قرار باشد موسیقی کُردی با تکیه بر اصالت فرهنگی خودمان ساخته شود باید با تکیه بر موسیقی کردی چهار استان کردنشین ایران صورت بگیرد. از یک سو مشکل تحقیق نکردن و نداشتن مشاور در تولید هست و از سوی دیگر هم در نظر گرفتن ذائقه امروز جوانها؛ درحالی که اگر خوراک درست از طریق رسانه به آنها داده شود این مشکلات پیش نمیآید.
بیشتر بخوانید: «نون خ» پر بینندهترین سریال نوروزی یادکردن از مرحوم چنگیز جلیلوند و کامبوزیا پرتوی در سریال نونخ (فیلم) خندههای خاص سلمان در برنامه خندوانه به درخواست رامبد جوان (فیلم) سریال «نونخ» و کنایه به وضعیت بد مردم در بورس (فیلم) کنایه سریال نون خ به محرومیت عیسی آل کثیر توسط AFC (فیلم) بازیگر نقش ادریس در نون خ کیست؟ / مردی با 11 بچه قد و نیم قد (+عکس) بازیگر نقش عمو کاووس کیست؟ از پرواز با هلی کوپترهای جنگی تا حضور در نون خ (+عکس) «نون خ» رکورد «پایتخت» را شکست لینک کوتاه: asriran.com/003GUbمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: موسیقی ک ردی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۱۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایمیلها کدام ویژگیهای شخصیتی را افشا میکنند؟
ایتنا - ایمیل یکی از ابزارهای تکنولوژیک مدرن است که زندگی بسیاری را تسهیل کرده است. این فناوری با توجه به ویژگیها و مزایایی که دارد، با وجود سادگی، میتواند چیزهای زیادی را در مورد شخصیت کاربر آشکار کند.
ایمیل یکی از ابزارهای تکنولوژیک مدرن است که زندگی بسیاری را تسهیل کرده است. این فناوری با توجه به ویژگیها و مزایایی که دارد، با وجود سادگی، میتواند چیزهای زیادی را در مورد شخصیت کاربر آشکار کند.
صدها یا هزاران پیام خوانده نشده در صندوق ورودی، و ناتوانی در تشخیص پیامهای مهم و ناخواسته، میتواند ماهیت شخصیت کاربر را آشکار کند.
در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان روانشناسی، افرادی که به محض دریافت هشدار به ایمیل پاسخ میدهند و همیشه یک صندوق ورودی تمیز و بدون پیام خوانده نشده دارند، ویژگیهای شخصیتی خاصی دارند.
قاتل صندوق ورودی!
این اصطلاح به شخصی اطلاق میشود که ایمیل جدیدی را در صندوق ورودی خود میبیند و بلافاصله برای خواندن آن اقدام میکند، در صورت لزوم، پاسخی را ارسال میکند و سپس آن را حذف میکند، یا آن را در یک پوشه خاص بایگانی میکند و البته تعداد ایمیلهای خودش حدود صفر است.
دور بودن از صندوق پستی برای مدت طولانی، آنها را بسیار تحت فشار قرار میدهد. زیرا وقتی با انبوهی از پیامهای خوانده نشده مواجه میشود مضطرب میشوند، در حالی که نگهداشتن یک صندوق پستی سازمانیافته، این اضطراب را کاهش میدهد و این دسته از کاربران از اینکه هیچ ایمیل خوانده نشدهای در انتظار آنها نیست، آرامش دارند.
محافظ پیام
دسته دیگری نیز هستند که چند ایمیل خوانده نشده در صندوق ورودی خود دارند، اما به ندرت یک پیام را پس از خواندن آن حذف میکنند و اساساً، ذخیره ایمیل راهی برای خودفریبی است چرا که فکر میکنند میتوانند همه آنها را پردازش کنند.
از منظر روانشناسی، برای این نوع رفتار اصطلاحا پساندازی، توضیحاتی ممکن است وجود داشته باشد که یکی از آنها به تعویق انداختن رسیدگی به آنهاست. این دسته از افراد ایمیلهای خوانده شده و خوانده نشده را ذخیره میکنند، با این ایده که در نهایت به آنها رسیدگی خواهند کرد.
جالب است بدانید که این دسته از کاربران، نه تنها در ایمیلهایشان، بلکه در کارهای روزمره خود در محل کار و خانه هم، فهرستی طولانی از کارهایی دارند که به تعویق افتادهاند.
نادان
نگه داشتن صدها یا هزاران ایمیل خوانده نشده در صندوق ورودی شما لزوماً برای یک فرد غفلت کننده رفتار مشکل زا نیست بلکه نخواندن ایمیلها میتواند نشاندهنده استرس یا عدم مشارکت کاربر باشد.
از طرف دیگر، ممکن است به این معنی باشد که شما ممکن است یک اسنوب ایمیل باشید. این دسته گاهی ایمیلها را میخواند، گاهی نمیخواند، گاهی حذف میکند و گاهی حذف نمیکند.
یک نظریه روانشناسی میگوید که این نوع افراد در واقع میتوانند در میان باهوشترینها قرار بگیرند، آنها میتوانند موارد مهم را اولویتبندی کنند و بقیه را رها کنند، بدون اینکه حتی یک ثانیه از زمان خود را برای حذف و سازماندهی آن هدر دهند، روی آن کلیک نمیکنند آنها برای پاسخ دادن به چیزی با اهمیت واقعی حرکت میکنند.
روانشناسی نشان میدهد که این افراد آرام هستند، به راحتی درگیر استرس نمیشوند، میتوانند چیزها را به خوبی طبفهبندی کنند و میدانند که صرف کردن زمان زیاد برای سازماندهی ایمیلها، به هیچ وجه در امور مهم زندگی به آنها کمک نمیکند.